Zet je klant centraal

Beeld je in. Zaakvoerder van KMO belt IT-bedrijf met een probleem. Hij wil namelijk overal en altijd toegang tot zijn bestanden én dat zijn mails op alle toestellen in sync zijn. Die klant is niet op zoek naar een product, maar naar een oplossing.

Bedrijven moeten hun producten anders aan de man of vrouw brengen
Bedrijven moeten hun producten anders aan de man of vrouw brengen

Nog een voorbeeld. Iemand die op restaurant gaat, is niet enkel op zoek naar lekker eten, maar wil bovendien een leuke avond beleven. Ook deze klant zoekt geen product, maar een ervaring.

Binnen marketingmiddens spreekt men over SIVA

Solution Information Value Access. Vergeet de vijf P's, dit is de klantgerichte communicatiemix. SIVA gaat uit van maatwerk dat vorm krijgt aan de tafel waar je met de klant onderhandelt. En resulteert dus in een oplossing die aansluit bij de individuele wensen en eisen van die klant, waardoor die veel beter bediend wordt. 

Voor de potentiële klant op zoek naar een oplossing is het een fluitje van een cent om online een aantal alternatieven te vergelijken. Maar het is aan de bedrijven om waarde toe te voegen. Door individueel advies op maat. Door vakkennis. Door service.

Bedrijven moeten hun producten anders aan de man of vrouw brengen

Niet door te zeggen wat het product is of kan, maar wel wat het de klant oplevert, wat de voordelen zijn. Gebaseerd op feiten, bijvoorbeeld in de vorm van cases of testimonials. Of via een blog met tips & tricks om de klant te overtuigen van je vakkennis en zo tot kopen te overtuigen. Advies is je belangrijkste product.

Naar overzicht
Chiel De Cuyper
Design & Project Management

Chiel heeft een vol decennium ervaring op de teller, die hij bij Lavagraphics verzilvert op het gebied van projectbeheer en grafisch ontwerp.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak