Wie staat centraal in élk design?

Alles moet rond de gebruiker draaien. User-centered design heet dat. Klinkt als iets dat in een koffiebar in de Meatpacking District van New York is bedacht, inderdaad. Iets van de schelmengeneratie dat ongetwijfeld weer webgerelateerd is. Dat laatste gaat voor een deel op. Maar van die eerste stelling is niets waar.

Mind the gap

De gebruiker centraal in elk design
De gebruiker centraal in elk design

The Tube is onmiskenbaar het bekendste metronetwerk ter wereld. Dagelijks maken miljoenen reizigers gebruik van de London Underground om vlot van a naar b te gaan. Toen de metro in 1863 opende, maakte men gebruik van geografisch correcte kaarten met daarover gekrabbelde metrolijnen. Een helse klus voor de metropassagiers om in die wirwar hun route uit te stippelen dus.

London Underground eerste kaart, 1863
London Underground eerste kaart, 1863

In 1931 hertekende Harry Beck de kaart met de reiziger als uitgangspunt. Hij bedacht dat het voor de passagiers nuttiger was te weten hoe ze van het ene station naar het andere geraakten en in welk station ze dan moesten overstappen. Beck zijn design is anno 2016 amper veranderd en is uitgegroeid tot de meest iconische map ter wereld. Bijgevolg is ze wereldwijd gekopieerd door openbare vervoersmaatschappijen. 

London Underground hertekende kaart, 1931
London Underground hertekende kaart, 1931

Henry Dreyfuss, nog zo'n designkrak, schreef in 1955 het boek ‘Designing for People’. Daarin biedt hij inkijk in zijn werkwijze bij het ontwerpen van producten voor massaproductie. Van telefoons tot tractors. Dreyfuss heeft de wereld van gebruiksproducten ingrijpend veranderd door te ontwerpen in functie van de gebruiker, eerder dan voor de producent.

Niets nieuws onder de zon

User-centered design is dus duidelijk geen nieuw begrip. De term op zich maakt dan ook niet zo veel uit. Er zijn door de jaren heen genoeg synoniemen voor bedacht. Het belangrijkste is dat elke vorm van communicatie - of het nu beeldtaal of het geschreven of gesproken woord is - de gebruiker centraal stelt. Het is tenslotte hij of zij die het moet begrijpen en gebruiken. Als de consument je product verkeerd gebruikt, dan ligt de fout meestal niet bij de consument…

Naar overzicht
Matthias Ollevier
Design & Communication

Designer met verregaande bevoegdheden inzake branding en communicatie. Zijn voorliefde voor design en mode is nog steeds intact.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak