(Web)design is een marketingtool

Looks zijn belangrijk voor een website. Neem dat van ons aan. Mooi design is een volwaardige marketingtool die op termijn nieuwe klanten oplevert. Bij het ontwerpen van een site stellen we ons steevast een aantal vragen. En het antwoord op die vragen, die integreren we in het design.

Eerste indruk van uw website

Net zoals bij het daten, is de eerste indruk cruciaal. Brengt het design duidelijk de boodschap over? Ligt het in de lijn van de inhoud? Is de website toegankelijk? 

Daarom is de focus op gebruiksvriendelijkheid zo cruciaal. Een snelle, eigentijdse site waarop het plezierig surfen is, is al de helft van het werk. En zorgt er voor dat de surfer/klant blijft hangen en achteraf zelfs nog eens terugdenkt aan uw site. Kwestie van een vlekkeloze eerste indruk te maken.

Consistent (web)design?

'Consistency is key'. Een herkenbare huisstijl zorgt ervoor dat mensen u makkelijk (terug)vinden. Dit geldt uiteraard ook voor uw website. Is het plaatje af, dan keren mensen ook vaker terug om te zien wat er veranderd is. Zo krijg je loyale klanten.

Bij HAY Antwerpen wordt je begroet met een klein stukje tekst, de rest is zeer visueel.
Bij HAY Antwerpen wordt je begroet met een klein stukje tekst, de rest is zeer visueel.

Maar eerst dringen zich een aantal vragen op. Wat is mijn bedrijf? Wie zijn mijn bezoekers? Waar wil ik naartoe met mijn bedrijf, mijn bezoekers? Waarom zouden bezoekers met mij een connectie maken?

Als u daar het antwoord op weet, kan u uw site binnenin die herkenbare, doordachte huisstijl kaderen. Dit schept vertrouwen bij de bezoeker. Een consistent, gebruiksvriendelijk design met goeie huisstijl toont dat u weet waar u mee bezig bent. Wat dan weer maakt dat mensen met u willen samenwerken.

Vertel een verhaal op uw website

Dit gaat verder op het connectie maken met de bezoeker. Dé manier om dit te doen, is door een verhaal te vertellen. Storytelling. Een moeilijke opdracht, maar het helpt om te beginnen bij uzelf. Wie bent u? Wat is uw verhaal? Welke meerwaarde biedt u? 

Bij Lesterius werd nagedacht over het verhaal dat ze willen brengen bij hun verschillende producten
Bij Lesterius werd nagedacht over het verhaal dat ze willen brengen bij hun verschillende producten

Geef uw website een persoonlijke toets en het wordt makkelijker om die broodnodige connectie te maken. Op een persoonlijk en menselijk niveau.

Tijd voor actie!

Voor het beste marketingresultaat moet u de bezoeker tot actie aanzetten. Mooie duidelijke buttons en een logische navigatie helpen u al een heel eind op weg. Trigger uw bezoeker ook om uw site te delen via sociale media. Schrijf interessante content op maat van uw publiek.

Dus...

Alle bovenstaande elementen staan in wisselwerking. Een mooie, consistente en gebruiksvriendelijke site met een verhaal, laat een prima eerste indruk na. Focus op actie en sharen is dan weer de manier om (nieuwe) surfers naar uw website te lokken. 

Goed doordacht webdesign begint dus met een aantal vragen en de creatie van een referentiekader. Eens we dat hebben, realiseren we een knap ontwerp op maat van uw bedrijf en klanten.

Naar overzicht
Davy Delbeke
Interactive Designer

Interactive designer die zijn kleurdoos door swatches heeft vervangen. Ontwerpt ongeveer alles wat op een scherm thuishoort. 

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak