Verticaal is het nieuwe horizontaal

Video op smartphone kent een explosieve groei. En die video's bekijken we met z'n allen verticaal op ons mobieltje. Bijna niemand draait z'n smartphone nog een kwartslag, toch? Bovendien geeft een ouderwetse horizontale video een piepklein beeld, geflankeerd door storende zwarte balken. En dat is zonde.

Verticale filmpjes speciaal voor mobiel gebruik
Verticale filmpjes speciaal voor mobiel gebruik

Verticaal is dus het nieuwe horizontaal.

Eens te meer blijkt onze relatie met de smartphone - en bij uitbreiding de sociale media - het succes van vertical video te bepalen. Gebruikers van de mobiele Snapchat-app bekijken vertical video immers 9 keer vaker dan horizontale filmpjes. En Facebook en YouTube ondersteunen inmiddels ook dit populaire formaat. Zelfs National Geographic gaat al z'n video´s zowel horizontaal als verticaal opnemen.

Een jaar geleden introduceerde Snapchat de Discover-functie, waardoor contentbedrijven als MTV, CNN en NationalGeographic ook inhoud op Snapchat kunnen delen. Het zijn kleine ‘online magazines’, met bewegend beeld, foto’s én tekst, maar alles gekadreerd binnen het formaat van de smartphone. Mobile first én vertical first.

De stijgende populariteit van het verticale beeld is hét bewijs dat je doelgroep - en hoe deze optimaal te bereiken - centraal staat in het verspreiden van je boodschap.

Hulp nodig om je doelgroep in beeld te brengen en zo optimaal te bereiken? Call us! (+32 485 59 95 10)

Naar overzicht
Pieter Langeraert
Creative Partner

Creative partner/director/held en grafisch designer met spitspositie. Drukwerk-specialist par excellence.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak