Trends zet je zelf

Een echte hype,... of toch eerder een trend? Wat is het verschil en hoe voorspel je ze? Of beter nog, hoe kan je ze voor zijn en sturen? Alleszins niet met peperdure onderzoeken. Goed opletten brengt je al heel ver.

Zorg dat je als eerste arriveert en je bent vanzelf een trendsetter
Zorg dat je als eerste arriveert en je bent vanzelf een trendsetter

Hype vs. trend

Een hype is een spontane 'losbarsting' die in korte tijd heel veel succes kent en daarna een stille dood sterft. In speelgoedland een gekend fenomeen, denk maar aan Beyblades, Diddle-blaadjes en Spacescooters. Vaak is het niet geheel duidelijk waar die populariteit vandaan komt en kan niemand voorspellen hoe lang de hype gaat duren.

Bij een trend ligt het anders. Een trend evolueert en is merkbaar over een langere periode. Elke industrie heeft haar trends, maar het grote publiek kent ze vooral van de mode- en designwereld. Het voordeel van trends is dat je ze kan voorspellen, erop inpikken en in het beste geval zelfs sturen.

Lees (tussen) de regels

Neem nu logodesign. Sla Pinterest, Behance of Dribbble er maar eens op na. Scroll door de pagina's heen en je ontwaart al gauw groepen van logo's met dezelfde kenmerken. Dikke lijnen, uitgepuurd zwart-wit, hidden and double, dieren, een kenmerkende typografie. Het zijn maar enkele huidige trends. En die zijn niet over night ontstaan, maar geleidelijk aan gegroeid.

Vijf jaar designtrends

In 2011 zagen we voor het eerst polygonen opduiken in design. Eerst gewone vlakken, die daarna meer diepte kregen door het gebruik van kleurgradaties. Vlakken evolueerden naar geometrische vormen en niet veel later deed het handgeschreven logo (opnieuw) zijn intrede. Deze trend zette zich door en ondertussen hebben de losse organische vormen terug een concrete vorm aangenomen en zijn we aanbeland bij de cirkel, die in 2016 domineert als logovorm. 

Felle kleuren werden kleurtinten, die op hun beurt weer evolueerden naar gradients. In 2016 zien we overal ombré, de trapsgewijze in plaats van vloeiende kleurovergang. En omdat ondertussen zowat alle kleuren de revue gepasseerd zijn, mag zwart-wit gewoon ook weer.

De fijne monolijnen die we nog zagen in 2014 en 2015 tillen we dit jaar naar een hoger niveau en zijn klaar om een bold statement te maken, letterlijk dan. Vette lijnen vormen eenvoudige beeltenissen en spelen met de negatieve ruimte.

De route uitstippelen

Nu we weten wat de voorgaande trends waren en in welke richting we evolueren in 2016, kunnen we misschien een voorspelling doen voor 2017? Simpel gesteld: wat zou in een reeks van vier nummer vijf kunnen worden? Misschien worden het terug gedetailleerde en waarheidsgetrouwe logobeelden? Denk maar aan het verloop van flat naar skeuomorphism. Het is een kwestie van het afgelegde traject te bestuderen en aan de hand van de verzamelde data de eerstvolgende bestemming te bepalen. Zorg dat je daar als eerste arriveert en je bent vanzelf een trendsetter. 

Naar overzicht
Matthias Ollevier
Design & Communication

Designer met verregaande bevoegdheden inzake branding en communicatie. Zijn voorliefde voor design en mode is nog steeds intact.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak