Trekken, maar niet sleuren

Traditionele marketing is en blijft belangrijk, maar toch kan je de shift in het landschap niet negeren. De nieuwe (lees: digitale) kanalen draaien ondertussen al een tijdje mee en de deur staat niet langer op een kier maar wagenwijd open. Tijd om die kanalen dus verder te gaan benutten. Met inbound marketing.

Inbound marketing steunt op het pull-principe, eerder dan de push-strategie
Inbound marketing steunt op het pull-principe, eerder dan de push-strategie

Inbound marketing? Geen nood als die term je nog weinig bekend in de oren klinkt. Wij Belgen zijn er nog niet zo vlot mee weg, maar in de VS (waar anders) kent inbound een hoge vlucht. Inbound marketing steunt op het pull-principe, eerder dan de push-strategie bij traditionele marketing. 

Toon niet het jouwe, maar het hunne

Bij push-media krijg je dingen toegestuurd, word je opgebeld, ontvang je mails,… Allemaal dingen waar je niet om vraagt, met de gekende frustraties tot gevolg. Bij het pull-principe heeft de consument min of meer zelf de touwtjes in handen. 

Omdat inbound marketing vooral gebruik maakt van digitale kanalen kan je als marketeer het volledige traject van de consument volgen en zo de content afstemmen op zijn noden. Je gebruiker krijgt dus zeker niet minder content te zien, maar wel meer op maat.

En in de praktijk?

Start met het bepalen van een persona. Een soort van identiteitskaart van jouw verschillende doelgroepen. Geef ze een naam, beroep, leeftijd en een verhaal. Op die manier kun je gericht schrijven aan iemand en zo ook beter gaan bepalen welke kanalen nuttig zijn voor jouw doelgroep.

Op stap met onbekenden 

Start met de sociale media. Schrijf een artikel op je website en post dit bijvoorbeeld op Facebook. Gebruik in je artikel een aantal relevante tags die Google kan oppikken om de SEO-impact te vergroten. Voorzie onderaan je artikelpagina een relevante call-to-action. Laat mensen bijvoorbeeld inschrijven op een nieuwsbrief. 

Daarna kan je een geautomatiseerde mail uitsturen met gepersonaliseerde inhoud, op basis van de info die je als marketeer verzameld hebt over de gebruiker. Maak de cirkel rond door opnieuw een call-to-action toe te voegen die linkt naar een ander(e) artikel, pagina of document op je website of die van je klant. Et voilà.

In het kort

Inbound marketing is een vorm van pull-marketing (de consument trekt het zelf naar zich toe, eerder dan dat de marketing het opdringt) die inzet op de digitale kanalen (SEO, social media, mailings) en content marketing. Een tailormade aanpak die verschilt van doelgroep tot doelgroep en van consument tot consument.  

Naar overzicht
Matthias Ollevier
Design & Communication

Designer met verregaande bevoegdheden inzake branding en communicatie. Zijn voorliefde voor design en mode is nog steeds intact.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak