To rebrand or not to rebrand...

Vernieuwen om te vernieuwen is niet ok. Je kan je beter eerst afvragen of je huidige branding niet beter kan. Of met andere accenten. Doch vaak is een totale rebranding wel aangewezen. Wanneer precies? Onderstaande checklist bepaalt (mee) of de tijd rijp is.

1. Je staat (niet meer) achter je merkidentiteit

Een merkidentiteit is gebaseerd op een visie én op bepaalde waarden van het bedrijf. Maar draagt je bedrijf vandaag nog steeds dezelfde visie en waarden uit? En hebben je (potentiële) klanten nog voeling met je merk? Staan zij nog achter de waarden die je vertegenwoordigt? Als het antwoord op deze vragen nee is, is het rebranding time.

2. Je merk heeft een probleem

Heeft je merk om een of andere reden imagoschade geleden? Of zijn er te sterke gelijkenissen met iets of iemand buiten je bedrijf waar je je allerminst mee wil vereenzelvigen? Ook hier kan rebranding het antwoord zijn.

3. Je doelgroep is veranderd

Bedrijven starten vaak met een bepaald doelpubliek voor ogen. Maar net zoals je bedrijf evolueert, evolueert ook die doelgroep. Waardoor het kan dat je product of dienst niet meer in de smaak valt bij je traditionele klanten. Of dat je met de jaren een andere categorie van klanten aantrekt. Een ouder publiek, meer vrouwen, een eerder stedelijke doelgroep, noem maar op. Een rebranding kan je helpen om nieuwe wegen in te slaan in functie van je doelpubliek.

4. Je producten- of dienstenaanbod is gewijzigd

Soms krijgt het aanbod van een bedrijf een make-over. Door overname, herprofilering, nieuwe technologieën... En dus kan het zijn dat dit nieuwe gamma vloekt met de ‘oude’ branding. Rebranden dus.

5. Je visuele identiteit is niet meer van deze tijd

Alles komt terug. Daarom kan je nog wel éven verder met dat logo en die huisstijl waarmee je ooit gestart bent. Denk je. Want eigenlijk is je branding oubollig. Je kan perfect je branding een hedendaagse update geven met behoud van de herkenbare features van je oorspronkelijke stijl. Denk maar aan de vele logo’s die in de loop der jaren heel subtiel veranderd zijn, zonder aan herkenbaarheid in te boeten - Shell, Coca-Cola, Apple, Volkswagen,...

Toch maar rebranden?

Contacteer Lavagraphics en samen bekijken we wat aangewezen en mogelijk is.

Naar overzicht
Chiel De Cuyper
Design & Project Management

Chiel heeft een vol decennium ervaring op de teller, die hij bij Lavagraphics verzilvert op het gebied van projectbeheer en grafisch ontwerp.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak