Tips voor taglines

Just do it. Think different. Mannen weten waarom. 9 op 10 stervelingen kan zonder verpinken een merknaam aan deze legendarische slogans of taglines koppelen. Maar hoe verzin je eigenlijk een goeie tagline? 

Nike - Just do it
Nike - Just do it

Hou uw tagline kort en bondig.

De meest memorabele slogans bestaan uit twee of drie woorden. Zorg ervoor dat de tagline netjes onder uw logo past en dat hij leesbaar blijft op banners, headers of visitekaartjes.

Werk met keywords.

Verzamel in een brainstorm alle mogelijke kernwoorden die uw bedrijf of product omschrijven. Begin er vervolgens mee te puzzelen, hussel ze door elkaar. En wie weet ligt er plots een geniale slogan voor uw neus.

Gebruik mensentaal.

Met andere woorden: vermijd vakjargon en moeilijke woorden. Een slagzin moet voor iedereen verstaanbaar zijn. Ga in een wijde boog rond clichés als ‘uw partner in…’, ‘kwaliteit’, ‘garantie’, enzovoort. En - pretty please - geen levenswijsheden. Tenzij u een holistisch centrum uitbaat.

Briljante slagzin gevonden?

Best mogelijk, maar leg ‘m toch maar eens voor aan mensen die niets met uw business of communicatie vandoen hebben. Uw tienerdochter, buurman, bakker of fitness coach bijvoorbeeld. Hun feedback is belangrijk, hou er rekening mee.

Wees eerlijk.

Zorg ervoor dat u die catchy slogan ook kan waarmaken. Zeg dus niet ‘We deliver’ als uw logistieke apparaat nog niet op punt staat. 

Naar overzicht
Sam Van Wesemael
Creative Writer

Copywriter/pennenlikker van Lavagraphics. Vertaalt de input van de klant naar heldere copy en denkt mee in het creatieve proces.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak