Technische SEO tips

"Hoe kan mijn website beter scoren in Google?" Het is een vraag die we vaak krijgen. Het komt neer op: goeie titels maken, doorlinken, kernwoorden gebruiken in teksten, enzovoorts.

Allemaal juist, maar er zijn nog factoren die bijdragen tot een goede SEO (Search Engine Optimization). Technische SEO, bijvoorbeeld. Maak u vooral geen zorgen over het technische aspect, dat is de taak van uw webbureau. Maar we kunnen u wel wat tips geven om deze technische SEO optimaal te benutten.

Zoekoptimalisatie technische SEO
Zoekoptimalisatie technische SEO

1. Technisch én inhoudelijk interessante titels

Wanneer u bv. iets input in onze CMS lavaBoard, kan u kiezen tussen verschillende 'headings', van heading 2 tot heading 3 of 4 naargelang. Wij zorgen ervoor dat deze titels er netjes uitzien, maar het is ook belangrijk dat u ze goed gebruikt. Want Google beschouwt heading 2 als belangrijker dan heading 4. Zorg dus voor belangrijke, relevante inhoud voor heading 2. U wilt in Google immers niet scoren op de term 'Enkele voorbeelden' maar wel 'Voorbeelden van goede technische SEO'.

Moet u dit altijd en voor elke titel doen? Nee. Het belangrijkste is om voor een goede balans te zorgen, want het helpt niet om uw titels vol te proppen met belangrijke termen. Blijf steeds schrijven voor uw bezoekers en niet voor Google. Maar als u de ruimte en inspiratie heeft voor een straf keyword, waarom niet? Het zijn dikwijls de kleine beetjes die het verschil maken.

Weetje: waarom vind ik geen heading 1 in lavaBoard?
Omdat heading 1 de allerbelangrijkste is, nemen wij hier de controle over. Zo geven wij bijvoorbeeld de titel van een blogpost of nieuwsbericht een heading 1. Zorg dus steeds voor een goede algemene titel. 

2. Beschrijf afbeeldingen voor Google 

U heeft misschien al gemerkt dat bij het opladen van een afbeelding in lavaBoard een veld 'description' staat. Met deze 'alt tags' beschrijft u wat er op de afbeelding te zien is. Dit is niet enkel voor Google interessant, maar ook voor mensen met een visuele beperking. Zij werken vaak met een 'vertalen voor het web', die afleest wat hier staat. Begin dus de beschrijving niet met 'afbeelding van…'.

Stel dat u actief bent in de bouwsector en u plaatst bij een nieuwsbericht een foto van een nieuwe school, dan is 'Eerste werken aan de nieuwe school - Begijnhoflaan 87 in Gent' een goeie beschrijving.

Niet alleen mensen met een visuele beperking, maar ook Google Images heeft iets aan deze beschrijving. Want wanneer surfers zoeken op 'nieuwe school Gent' is het best mogelijk dat uw foto bovenaan de zoekresultaten prijkt. Beschrijven is dus de boodschap.

Een goeie praktijk is de website van Lieven Dirckx. De site bevat weinig tekst, maar door goed ingevulde alt tags scoort hij toch goed in Google.

Deze twee tips geven een boost aan uw bekendheid bij zoekrobotten en zo ook bij het publiek.

Vergeet je afbeelding description niet (alt tags)
Vergeet je afbeelding description niet (alt tags)
Naar overzicht
Brecht De Ruyte
Full Stack Development

Full-stack developer die websites, mailings, animaties,… in elkaar bokst. Visuele layers van schermapplicaties omzetten naar code is zijn grootste bron van geluk.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak