Sociale media: online improvisatietheater

Verhalen zijn zo oud als de mensheid zelf. Al eeuwen geven we ons over aan de macht van de begeesterende verteller. En bij branding werkt dat net zo goed.

Co-productie

In den beginne was het uitgangspunt dat zowel verhaal als inhoud, productie en verspreiding tot de taken van de merkeigenaar behoorden. Daarbij slikte de consument slaafs alles wat dat merk hem of haar voorschotelde. Maar met de komst van sociale media is dat sterk veranderd. De consument is niet langer een passieve luisteraar, maar een actieve deelnemer in het verhaal. Dit dwingt brands om zich meer als een soort van improvisatietheater op te stellen.

Want net zoals bij een improvisatietheater moet jouw bedrijf/merk constant inspelen op de wendingen die de consument aan het verhaal geeft. De belangrijkste bijdrage daarbij is waarschijnlijk de distributie. Je hebt niet langer zelf in de hand hoe (snel) je story zich verspreidt.

Come in with a bang, never go out

Bij zo'n vorm van communicatie is een sterke binnenkomer van het allergrootste belang. Het einde kun je toch niet zelf bepalen, maar zorg dan op zijn minst voor een intrede waar zelfs de Sint gaat van beven. De bal zomaar laten rollen, zal niet werken. Je zult er zelf constant achteraan moeten hollen om 'm vooruit te trappen. Luister ook steeds naar wat je publiek te vertellen heeft en wat er bij hen leeft. Speel daarop in om je verhaal te sturen.

Van Alinea naar Beeld

De theorie klinkt natuurlijk altijd goed. Maar hoe vertaal je die naar een concrete sociale mediastrategie? Eens je doelstellingen en doelgroep gekend zijn, kan je beginnen met het schrijven van je openingsscène. Maak daarbij gebruik van beeldmateriaal, eerder dan platte tekst. Mensen zijn visuele wezens, beelden hebben veel meer impact dan tekst. Sterke visuals vertalen zich in een hoger aantal likes, meer delingen, talrijker reacties en dus meer toewijding. Op lange termijn kan dit zelfs merkentrouw genereren...

Naar overzicht
Matthias Ollevier
Design & Communication

Designer met verregaande bevoegdheden inzake branding en communicatie. Zijn voorliefde voor design en mode is nog steeds intact.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak