Pers, uw aandacht graag

Persaandacht scoren. Het lijkt makkelijker dan het is. Want journalisten worden de klok rond overspoeld met info over nieuwe producten, projecten en concepten. Hieronder enkele clevere en zero budget manieren om de aandacht van de pers te trekken.

Zoek en contacteer bloggers die in en rond uw branche actief zijn. Bloggers zijn geloofwaardig en invloedrijk. En coverage op blogs is gratis publiciteit.

Bloggers vindt u gewoon via Google, net als journalisten, reviewers, beïnvloeders, noem maar op. Hun lezers en volgers zijn allemaal potentiële klanten. Volgens een onderzoek van Nielsen heeft 70 procent van de kopers vertrouwen in online opinies en reviews.

Er zijn zelfs blogs die gespecialiseerd zijn in nieuwe, interessante en innoverende producten. Denk maar aan Uncrate of Outblush. Aandacht op zo'n blog is onbetaalbaar. Zorg wel voor productfoto's die in de lijn liggen van de look & feel van de blog, want ze hebben elk hun eigen stijl. En zoek ook uit wie of wat er achter de blog schuilt. 

Waar haalt uw concullega zijn traffic vandaan?

Via diensten als Open Site Explorer is dit makkelijk te achterhalen. Om vervolgens contact te zoeken met de sites die naar uw concurrent linken.

Ga niet voor de one-shot, maar probeer een langetermijnrelatie op te bouwen met de blogger of journalist in kwestie. Geen generieke mails dus, maar een persoonlijke aanpak

Gebruik sociale nieuwswebsites als Reddit.

Reddit is een gebruiksvriendelijke manier om uw product in contact te brengen met potentiële kopers. En met meer dan vijf miljard page views per maand, zijn dat er heel wat.

Conclusie: een productreview die viraal gaat, is veel meer waard dan een persbericht. 

Naar overzicht
Sam Van Wesemael
Creative Writer

Copywriter/pennenlikker van Lavagraphics. Vertaalt de input van de klant naar heldere copy en denkt mee in het creatieve proces.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak