Optimaliseren voor zoekmachines anno 2015

Het voorbije jaar onderging het zoekalgoritme van Google heel wat aanpassingen. Gevolg: sommige bedrijven zagen het aantal bezoekers op hun site dalen, waar het bij anderen juist steeg. Wat is er precies allemaal gebeurd? Een korte samenvatting. 

Google 'heart' HTTPS

Google hecht meer waarde aan HTTPS-sites. Deze pagina’s worden via encryptie beveiligd, waardoor de gegevens niet zomaar uit te lezen zijn. Wij merken deze encryptie niet, omdat onze browsers ze kunnen ontcijferen. HTTPS is vooral aan te raden bij pagina’s met betalingstransacties per creditcard of internetbankieren. Of meer nog: alle plaatsen op het web waar verzending en opslag van persoonlijke informatie gebeurt.

Het recht om vergeten te worden

De EU dwong de zoekmachine om mensen de kans te geven onvindbaar te zijn op Google. Dit kwam uitgebreid aan bod in het nieuws en zal ongetwijfeld gevolgen hebben gehad voor enkele sites.

Firefox sluit deal met Yahoo!

Firefox is voor veel mensen de standaard browser. Misschien ook voor u? Dan heeft u waarschijnlijk ook wel gemerkt dat Firefox sinds 2014 standaard zoekt via Yahoo! De deal tussen die twee bedrijven is zeker iets wat we in ons achterhoofd moeten houden. Akkoord, Google zal nog wel even marktleider blijven, maar er zijn verschillende indicatoren dat 2015 het jaar wordt waarin Google meer concurrentie zal krijgen.

Wat ons te wachten staat…

De koning is content

Google kijkt dezer dagen minder en minder naar de verschillende SEO-trucjes die je toepast, en meer en meer naar de content die je levert. Eigenlijk meet Google of de gebruiker gevonden heeft wat hij zocht. Dus is het van belang om altijd vanuit de gebruiker te denken. Welke vraag moet hij stellen en wat is jouw antwoord? Content is koning. Zoveel is duidelijk.

Ook belangrijk is de vraag met welk toestel de surfer je site bezoekt. De noden van een laptopgebruiker zijn anders dan die van een smartphonegebruiker. Dus moet je verder gaan dan responsive design door gebruik te maken van Adaptive Design. Met andere woorden: de content moet zich aanpassen aan de wensen van de gebruiker. 

De stem wordt belangrijker

De grote fabrikanten zijn volop aan het experimenteren met wearables zoals Apple iWatch en Moto360. Verwacht dus zeker een stijging in het gebruik van alternatieve zoekmethodes. Recente data toont ons dat Googles Voice Search meer en meer gebruikt wordt: in het Verenigd Koninkrijk gebruikt al meer dan de helft van de tieners dagelijks stemherkenning, bij volwassenen is dat 41 procent.

Meer focussen op vraagstelling dan op sleutelwoorden, is dus de boodschap. Gebruikers zullen sowieso eerder een vraag stellen aan Google dan losse woorden in te geven. 

Meer concurrentie voor Google

Ik haalde het eerder al aan: de kans bestaat dat Google in 2015 veel meer concurrentie krijgt. Er is de deal tussen Yahoo! en Firefox die een deuk gaf in het marktaandeel van Google. Daarbij komt dit jaar ook nog het einde van het contract tussen Apple en Google. Mogelijks kan Apple voor z'n iPhones opteren voor een andere zoekmachine en dat zou wel eens heel pijnlijk kunnen worden. 

Betalend verkeer

Dit alles zou kunnen leiden naar een verhoogde impact op betalend verkeer. Een kleiner marktaandeel betekent ontevreden aandeelhouders. Die willen uiteraard het financieel plaatje zien groeien en een verhoogde impact op betalend verkeer zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor hen. 

Gebruiker centraal, op alle toestellen

Deze tendens was er vorig jaar al en zet zich in 2015 gewoon verder. Als we afstappen van goedkope SEO-trucs en ons volledig focussen op de gebruiker - zowel op desktop als smartphone of wearable - zal Google ons belonen. Het wordt vooral afwachten of Apple z'n contract met Google verlengt. Indien niet, wordt het uitkijken voor de concurrentie. Misschien een kleine terugkeer van Yahoo? Wait and see in 2016!

 

Naar overzicht
Davy Delbeke
Interactive Designer

Interactive designer die zijn kleurdoos door swatches heeft vervangen. Ontwerpt ongeveer alles wat op een scherm thuishoort. 

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak