Material design, uit het leven gegrepen

De design-hotspots van het internet liegen er niet om: material design is overal. Meer nog, de kans dat u er nog niet mee in aanraking bent gekomen, is quasi onbestaande. Zeker als u weet dat Google al zijn diensten en producten heeft hertekend volgens de principes van material design. Maar wat is dit nu eigenlijk? En in hoeverre moeten we er rekening mee houden?

Google heeft nagedacht en bepaalde designprincipes tegen het hedendaagse licht gehouden
Google heeft nagedacht en bepaalde designprincipes tegen het hedendaagse licht gehouden

Een dieperliggende betekenis

Kort samengevat omvat material design een leidraad van logische principes die we kennen uit het dagelijkse leven. Deze worden op het ontwerp van user interface toegepast om navigatie en gebruikersgemak op scherm te vergemakkelijken. Zelf vergelijkt Google dit met een blad papier. Het digitale materiaal van Google is dan wel niet gebonden aan de limieten van de papierproductie, maar net zoals een vel papier een rand en oppervlakte heeft, zorgen naden en schaduw voor betekenis en diepte op een webpagina. Een button met een lichte slagschaduw laat vermoeden dat er iets achter schuil gaat. Een balkje dat gedeeltelijk boven de achtergrond schuift, kunnen we ‘wegswipen’, enzovoort. 

Google heeft nagedacht en bepaalde designprincipes tegen het hedendaagse licht gehouden. En hoewel de details eerder futiel lijken, zijn ze toch fundamenteel. Waar we vroeger op een knop klikten om iets te bevestigen, raken we deze tegenwoordig op onze schermen aan. Het is dus logischer dat de knop naar onze vinger toe komt in plaats dat hij verkleint om de illusie te wekken dat we hem indrukken. Ook het gebruik van kleurcombinaties, lettertypes, stramien,… werd door het Google designteam herbekeken.

Speel het spel, met de regels van een ander

Wanneer een grote speler resoluut een designkaart trekt, krijgt dit altijd wel navolging. Toen Apple ten tijde van Steve Jobs voluit ging voor Skeuomorphic design (de best mogelijke benadering van een fysiek voorwerp) prees iedereen het bedrijf om z'n duidelijkheid en oog voor detail. Als u bijvoorbeeld een foto maakt met uw smartphone, hoort u het geluid van de ontspanner van een spiegelreflexcamera. Dit is zo'n restant van die Apple designtaal.

Iets later kwam alles onder de pletwals te liggen en werd Flat design the way to go. User interface werd van alle poespas ontdaan en herleid tot de essentie. Vandaag lijkt het alsof we opnieuw een stapje terugnemen en er toch terug ruimte voor diepte is.

Alles in functie van de logica en het gebruiksgemak uiteraard. Althans, tot we ook dit weer gezien hebben en nieuwe technologieën en gebruik van media om nieuwe oplossingen vragen. Uw departement van communicatie houdt alvast de vinger aan de tablet pols!

Naar overzicht
Pieter Langeraert
Creative Partner

Creative partner/director/held en grafisch designer met spitspositie. Drukwerk-specialist par excellence.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak