Marketing vs. communicatie

Een product of dienst aan de hand van een gevoel of beleving bekend maken bij een welbepaalde doelgroep. Dat is marketing. Het verspreiden van dat gevoel of die beleving is dan weer communicatie. En veel van die communicatie-uitingen worden op hun beurt aangedreven door marketing. Kortom, marketing en communicatie zijn een onafscheidelijk duo.

Marketing vs. communicatie
Marketing vs. communicatie

Verschillende intenties

Marketing wil overtuigen, aanzetten tot actie. Communicatie gaat over het opnemen van informatie en is meestal iets objectiever is dan een marketingboodschap.

Marketing valt samen te vatten als:

"Het beïnvloeden van de ontvanger door middel van waarneembare uitingen (beeld, geluid, geur, smaak, tekst) met het doel de mening van de ontvanger over een door de initiator gekozen onderwerp te beïnvloeden." 

Het komt er dus op neer dat een initiatiefnemer (bv. een bedrijf) moeite doet om een ontvanger (bv. een consument) te overtuigen van bv. een product of dienst.

Communicatie is volgens Wikipedia:

“[…] de overdracht van een informatie tussen mensen, dieren of dingen.” 

Deze omschrijving bevat een woord dat communicatie van marketing onderscheidt, namelijk ‘tussen’. Het doelt op een relatie tussen twee of meer deelnemers waarbij de beïnvloeding ook wederzijds kan zijn. Ooit al eens je gelijk willen halen en vervolgens toch je mening bijgestuurd? Wel, dat is nu eens communicatie.

Het belang van het verschil

Lavagraphics is 'your departement of communication’. En door de komst van nieuwe media en online communicatie is goeie 'communication' met een wijd bereik geen alleenrecht meer voor grote bedrijven met een eigen marcom-afdeling. Want vandaag beïnvloeden ook consumenten elkaar en dat doen ze als vanouds door middel van communicatie. En die consument heeft tegenwoordig een véél breder platform dan enkel zijn directe vriendenkring. Mensen bepalen zelf welke boodschappen ze willen ontvangen en baseren zich op bronnen waar ze zelf ook invloed kunnen op uitoefenen - vrienden, collega’s, buren, noem maar op.

Marketing is overtuigen, communicatie is uitwisselen

Als de ontvanger de keuze krijgt tussen een op marketing of communicatie gerichte boodschap, zal die eerder geneigd zijn te kiezen voor de gelijkwaardige uitwisseling. Communicatie dus.

Naar overzicht
Dries Van haver
Strategic Partner

Managing/strategic partner, projectmanager, strateeg en bewaker-met-arendsoog van uw online communicatie.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak