Lachertje!

Millennials denken altijd dat ze het warm water hebben uitgevonden. Zo ook over die sympathieke gele smoeltjes op onze smartphones: emoji's. Maar de smiley bestaat al sinds 1963 en hebben we te danken aan ene Harvey Ball. Deze man gaf echter niet veel aandacht aan zijn ontwerp van toen 45 dollar en het werd al snel publiek domein. 

Voor elk wat wils

Tegenwoordig is er voor elke emotie, elk object en elk levend wezen een emoji te vinden op het toetsenbord van onze smartphone. Dit hebben we dan weer te danken aan de Japanners.

Het woord 'emoticon' komt uit het Japans en betekent letterlijk vertaalt: afbeeldingstekens. 

Japanners typten deze mannetjes eerst zelf uit met behulp van speciale tekens die te vinden waren op een gewoon klavier. Maar onder toenemende druk van het publiek besloot electronicagigant Apple om er standaardafbeeldingen van te maken die vrij te gebruiken waren voor iedereen.

Ka-Ching! 

Ondertussen is de wereld van emoji's een echte miljoenenbusiness geworden (nee, ik maak geen mopje). Er zijn verschillende apps in de aanbieding die het aanbod uitbreiden. Zo is er ook dit hilarische voorbeeld dat van je selfie een emoji maakt. Compleet met overdreven expressie en extra-large tranen of hartjes als ogen. 

Een gezicht spreekt boekdelen

Als de standaardemoji het niet kan zeggen, en woorden schieten je tekort, dan kun je gelukkig nog steeds rekenen op de GIF. Een kort filmpje dat zichzelf telkens herhaalt en vaak een expressie weergeeft. Je kunt gebruik maken van een plug-in om je Messenger-app vol te pompen met deze shorts of je gaat gewoon via de website. Daar kun je zelfs je eigen gif opladen en zo deel uit maken van de cool gang op het internet. 

Als deze gele gezichtjes je irriteren in een sms-gesprek, dan heb ik slecht nieuws voor je. De emoji is 'here to stay'. Het is een nieuwe manier van communiceren geworden en soms worden gehele zinnen simpelweg vervangen door één visuele representatie. Het succes van de emoji ligt hem simpelweg in deze drie kenmerken: zijn makkelijk in gebruik, supersnel en mega-verslavend.

Naar overzicht
Matthias Ollevier
Design & Communication

Designer met verregaande bevoegdheden inzake branding en communicatie. Zijn voorliefde voor design en mode is nog steeds intact.