Kleur bekennen... in de rechtbank

Kleuren zijn een belangrijk asset in een branding. Ze bepalen in grote mate de look and feel van je merk. De kleur moet ook je doelgroep aanspreken. Frisse kleuren zijn aangewezen voor een jong doelpubliek, daar waar een ouder publiek liever op zachte kleuren kijkt. 

Sommige bedrijven spelen hun kleurgebruik zo goed uit dat je ze vaak kunt herkennen aan dat ene kenmerk. Denk maar aan Coca-Cola-rood of Tiffany & Co-blauw. Dergelijke merken laten dan ook hun kleuren pattenteren en maken zich daarmee de wettelijke eigenaar van die tint. 

Volgend filmpje toont je zeven wereldfirma's die hun kleuren beschermen met een leger aan advocaten. Best even checken dus voor je aan je volgende branding begint. 

Het Pantone nummer is hetzelfde als het jaar waarin Tiffany & Co werd opgericht
Het Pantone nummer is hetzelfde als het jaar waarin Tiffany & Co werd opgericht
Naar overzicht
Matthias Ollevier
Design & Communication

Designer met verregaande bevoegdheden inzake branding en communicatie. Zijn voorliefde voor design en mode is nog steeds intact.