Japanse websites: allesbehalve zen?

Misschien bent u tijdens het surfen wel eens op een Japanse website gebotst. En wellicht herinnert u zich dat die er op z'n zachtst gezegd nogal druk uitzag. Om niet te zeggen chaotisch. Beter nog: allesbehalve zen. Akkoord, Japanners hanteren een ander alfabet, maar ook qua webdesign zijn er significante verschillen met het Westen. 

Nog nooit een Japanse website gezien? Check eens de meest populaire zoals Goo, Ok Wave en Yomiuri

Wat meteen opvalt:

  • Kleine regelafstand, tegen elkaar gedrukte tekst
  • Kleine afbeeldingen
  • Veel kolommen
  • Drukke banners

Taalverschillen

Logografisch schrift

Zogenaamde 'logografische' teksten zijn voor ons Westerse oog vooral verwarrend. Maar zij die dit type schrift hanteren (Chinezen, Koreanen, Japanners,...) hebben het voordeel dat ze veel informatie met weinig karakters kunnen verwerken in een korte tijd.

Weinig typografische nuances

Japanners hebben geen cursieve tekst of kapitalen. Werk dan maar eens een mooi typografisch design uit. Japanse designers lossen dit vaak op door een gekleurde achtergrond of visual te kiezen voor de hoofding van een tekst.

Taalbarrière

Alle programmeertalen die we gebruiken voor het web zijn geschreven met de Engels taal als basis. Dit maakt ze voor Japanners een stuk moeilijker om aan te leren. Ook de meeste tips en tricks zijn engelstalig.

Culturele verschillen

Niet “out of the box”

In het algemeen is Japan een land dat vasthoudt aan tradities. Wat maakt dat Japanse designers niet snel geneigd zijn risico's te nemen. Een website die werkt, zal dan ook gretig gekopieerd worden. Waarom gek doen als het bekende of traditionele resultaten oplevert?

Less is not more

Het koopgedrag in Japan is anders dan bij ons. Productafbeeldingen die ons aanzetten tot kopen, zijn in Japan bijzaak. Technische en vooral veel informatie staan centraal.

Omgeving

Iedereen kent de beelden van Tokio of andere Japanse steden. Het straatbeeld puilt uit van billboards en reclame. Kostbare ruimte mag niet verloren gaan. Dit vertaalt zich ook naar de indeling van de gemiddelde Japanse webpagina. Witruimte wordt vaak als overbodig beschouwd, de pagina mag niet verspild worden. Ook de overvloed aan reclame weerspiegelt zich op het web. Veel Japanse websites zijn één grote billboard met opvallende advertenties.

Meer intern development

In Japan worden de meeste websites gemaakt door een interne designer, niet door een extern bureau dus. Creatieve webdesigners kiezen dan ook dikwijls voor een job in het buitenland omdat werken voor een enkel bedrijf weinig tot geen profilering toelaat. 

Technische verschillen

Mobiel is koning

Japan is koploper inzake mobiel surfen. Lang voor de release voor de eerste iPhone gingen Japanners al online met hun gsm. Die gsm's hadden uiteraard een veel kleiner scherm en daar moest dus heel veel info op, die bovendien snel moest laden.

Webfonts beperking

Er zijn weinig fonts die het Japanse schrift ondersteunen. Niet verwonderlijk, want zo'n font heeft meer dan duizend extra karakters nodig. Japan heeft drie alfabetten, namelijk Hiragana, Katakana en Kanji. Voor titels gaan de Japanse designers dus vaker afbeeldingen gebruiken.

Windows XP en Internet Explorer 6

In Japan is Internet Explorer 6 nog steeds populair. Dit zorgt voor heel wat technische beperkingen, waaronder het gebruik van transparante png afbeeldingen, html5 en css3. Het goede nieuws is dat het gebruik van Windows XP aan het afnemen is.

Conclusie

De meeste Japanse websites blijven voor ons moeilijk als goed te beschouwen. Toch kunnen we leren van de Japanse webdesigners. Dat het niet altijd de beste oplossing is om een website te ontwerpen puur in functie van 'anders zijn' of originaliteit, bijvoorbeeld. Wees zeker niet bang om te kijken naar je overzeese concullega's en te leren waarom iets werkt. Of net niet.

Naar overzicht
Brecht De Ruyte
Full Stack Development

Full-stack developer die websites, mailings, animaties,… in elkaar bokst. Visuele layers van schermapplicaties omzetten naar code is zijn grootste bron van geluk.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak