#instagram #lesson no. 1

Met 500 miljoen gebruikers is Instagram een big deal. Wat het als little fish niet makkelijk maakt om op te vallen in die oceaan van posts. Leuk dat familie en vrienden je posts liken, maar stiekem willen we allemaal dat de hele wereld onze foto's of filmpjes 'heart'. Maar hoe ronsel je eigenlijk Instagramvolgers? Beter nog, hoe behoud je ze en laat je ze in interactie gaan met je bedrijf? Het antwoord vind je hieronder, in ons lesje fanbase-101.

Bio krijgt prio

Een eerste indruk kun je maar één keer maken, dus laat het een goede zijn. Eens de mening van de massa is gevormd, laat die zich moeilijk 'herkneden'. Zorg daarom voor een heldere bio en een herkenbare profielfoto. Pen in maximum één à twee zinnen neer waar je als bedrijf voor staat en wat je doet. Of doe het snel(ler) en overzichtelijk met enkele kernwoorden.

Hou er ook rekening mee dat Instagram een eerder jong publiek aantrekt. Schuw de nodige emoji’s dus zeker niet. Het zijn eyecatchers die goed in de markt liggen: iedereen voegt wel eens zo’n geel smoeltje in, toch? 

Vermeld ook zeker je website in de bio en verwijs er duidelijk naar. Als je graag wilt weten hoeveel mensen nu effectief via Instagram op je site belanden, voorzie dan een afzonderlijke landingspagina. De trafiek volg je makkelijk op via Google Analytics. Te technisch voor je? Geef ons gerust een seintje

De schoenmaker en de leest

Maak geen rommeltje van je Instagramaccount door alles te delen wat je pad kruist. Kies de niche van je bedrijf en beperk de communicatie erover. Kies voor een gepaste visuele stijl en hou je er zo veel mogelijk aan. Gebruik altijd dezelfde filter, plaats alleen landscape foto’s, zet alles in het zwart-wit, kies een minimalistische aanpak,… het zijn maar enkele van de vele mogelijkheden.

Deel ook liever dingen waarvan je weet dat je publiek ze niet gauw te zien krijgt. Beelden van achter de schermen, een werkproces of een uniek standpunt van waaruit je de foto maakte. Volgers vinden het heerlijk om binnen te kijken in de wereld van een ander, dus ontneem hen die kans niet. #fomo (fear of missing out)

Pro tip: Neem gerust je foto’s met een digitale camera die wifi- of mobiele verbinding heeft. Op die manier zijn je beelden van hogere kwaliteit en heb je meteen toegang tot Instagram. Dit elimineert de vervelende tussenstap van de foto’s eerst te moeten doorsturen naar je smartphone alvorens ze te kunnen opladen.

#hashtag

Instagram draait op de digitale omheiningen die we hashtags noemen. Ze laten gebruikers toe content te filteren en gericht op zoek te gaan naar wat ze écht willen zien of lezen. Van Instagram mag je er dertig per bericht gebruiken. Je kunt ze gerust allemaal benutten zolang je relevante hashtags gebruikt. Vermijd generische tags die je post doen verdwijnen in de 60 miljoen dagelijkse berichten. Gebruik gerichte tags die van belang zijn voor jouw sector of bedrijf. Drie hashtags kunnen net zo goed werken als dertig.

Zie je liever geen blauwe slinger onder je foto, plaats dan je hashtags in een comment onder je foto in plaats van in de beschrijving.

Pro tip: iPhone-gebruikers kunnen een gepersonaliseerd toetsenbord instellen voor het gebruik van hashtags.
Pro tip: iPhone-gebruikers kunnen een gepersonaliseerd toetsenbord instellen voor het gebruik van hashtags.

Pro tip: iPhone-gebruikers kunnen een gepersonaliseerd toetsenbord instellen voor het gebruik van hashtags. Zo kun je aan één kernwoord dertig hashtags hangen zodat je alleen dat ene woord hoeft te typen om alle tags te plaatsen.

Laat van je horen

Een heel gezelschap over de vloer hebben en niet weten wat te zeggen tegen elkaar. Awkward. Hetzelfde geldt online: als je fans tegen je aan het praten zijn, moet je antwoorden en het gesprek zo goed mogelijk laten verlopen. Hoop niet dat mensen spontaan reageren, maar stel vragen. Post op vrijdag een foto en vraag naar weekendplannen, bijvoorbeeld. 

Ga ook zeker geregeld op bezoek bij je volgers en geef een aantal foto’s een hartje. Snel genoeg zul je deze dankbaar terugkrijgen.

Alles op een rijtje

Omdat je als bedrijf tijd investeert in dit soort zaken, zie je het liefst ook resultaat. En dat zie je het best als alle cijfers op een rijtje staan. Voor Instagram kun je Iconosquare gebruiken, een krachtige tool waarmee je ziet op welke dagen en tijdstippen je best kan posten in functie van je engagement rate. Verder kan je ook je groeicurve volgen, je topfans identificeren en een analyse maken van de relatie tussen je gebruikte hashtags en je bereik.

En hiermee zijn we aan het einde van onze les aanbeland. Graag tot op Instagram!

Naar overzicht
Matthias Ollevier
Design & Communication

Designer met verregaande bevoegdheden inzake branding en communicatie. Zijn voorliefde voor design en mode is nog steeds intact.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak