Hoe klinkt uw merk?

Bic is synoniem voor balpen. Kleenex voor zakdoekjes. Spa voor bruiswater. Om maar te zeggen dat een sterke merknaam soms deel gaat uitmaken van de consument z'n woordenschat. En de klank van die merknaam is daarbij een bepalende factor.

Een sterke merknaammaakt deel uit van de consument z'n woordenschat
Een sterke merknaammaakt deel uit van de consument z'n woordenschat

Een merknaam moet lang meegaan.

Wellicht het langst van alles wat rond een product ontwikkeld of ontworpen wordt. Daarom is de klank ervan o zo belangrijk. De klank van woorden roept namelijk bepaalde associaties op. En geeft op een (al dan niet) subtiele manier info over omvang, vorm, zachtheid, afstand,... van het product. In 1929 werd al onderzoek verricht naar het effect van de klank van een woord. De Duits-Amerikaanse psycholoog Wolfgang Köhler toonde een hoekige en een ronde vorm aan proefpersonen en vroeg hen welke vorm ‘takete’ en welke ‘balkba’ was. Of, later nog, ‘bouba’ en ‘kiki’. Waarbij 95% bouba als ronde vorm en kiki als hoekige vorm aanduidde.

Een merknaam moet dus samen met het logo in één oogopslag een idee geven van waar het product of brand in kwestie voor staat.

Een goed voorbeeld is de frisdrank Sprite. Het woord 'sprite' betekent ‘elf, fairy, goblin’ en komt van het Latijnse spiritus. De drank werd 1961 in de markt gezet als verfrissend, bruisend, levendig en energiek. Samen met de kleuren geel en groen roept de merknaam Sprite dus het juiste gevoel op. 

Kortom, de klank van je merknaam is belangrijk voor perceptie en associaties bij je (potentiële) klanten. Meer nog, die merknaam is één van de voornaamste elementen van je branding. Maar een losstaand gegeven is hij allerminst. Nee, de merknaam is een stuk van de branding puzzel en kan andere elementen uit de branding (bijvoorbeeld het logo) ondersteunen of versterken.

Naar overzicht
Chiel De Cuyper
Design & Project Management

Chiel heeft een vol decennium ervaring op de teller, die hij bij Lavagraphics verzilvert op het gebied van projectbeheer en grafisch ontwerp.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak