Het menu achter de hamburger

Het hamburger-icoon. We hebben het allemaal wel eens zien passeren, zowel op mobiel als desktop. Welke hamburger, vraagt u zich af? Wel, eigenlijk zijn het drie horizontale lijntjes. Maar is het nu écht nodig om de navigatie van websites te verbergen achter dit icoon? Wij hebben hamburgers liefst gewoon op ons bord en wel hierom.

Het hamburger-icoon
Het hamburger-icoon

1. Uit het zicht, uit het hart

Surfers moeten in eerste instantie weten dat die hamburgerknop interactief is. Veel bedrijven lossen dit op door naast de hamburger het woord 'menu' te plaatsen. Dit werkt vaak, maar bij grote websites zal dit icoontje minder opvallen. Wat die sites meteen minder aantrekkelijk maakt.

2. Minder efficiënt

Dit is het tijdperk van de 'nu-generatie'. We willen onze informatie zo snel mogelijk vinden met zo weinig mogelijk omwegen. Met één klik, als het even kan.

En hier wringt het schoentje. Want als je navigatie verstopt, is de surfer verplicht om twee maal te klikken. Eerst op het icoontje en vervolgens op het navigatie-item dat hij of zij wil zien. 

3. Indigestie

Ook browsers gebruiken het hamburger-icoontje. Zo is de hamburger bij Chrome smaller dan bij de meeste websites, dus durft dat esthetisch al eens te vloeken. Hamburger-indigestie, of zoiets.

4. Overbodig op groot scherm

Betekent de hamburger dus per definitie een klik teveel? Dat hangt van een aantal factoren af.
Op grote schermen is hij bijvoorbeeld overbodig. Vaak zien we websites met amper vier navigatie-items, die dan ook nog eens worden verstopt achter dit icoon. De regel is simpel: past het op het scherm, stop het dan niet weg. 

Mobiele hamburgers

Weg met de hamburger dus? Niet helemaal. Op een klein scherm - dat van een smartphone, bijvoorbeeld - heb je vaak geen plaats voor het menu. Hier kan het dus wél interessant zijn om de hamburger te gebruiken. Esthetisch misschien niet de beste oplossing, maar wel tegengewicht voor de beperkingen van het kleine scherm.

Er zijn wel mooiere oplossingen, zoals het gebruik van iconen per navigatie-item of het inkrimpen van het menu tot de essentie. Een strak mobiel plan is dus goud waard. Het kost natuurlijk wel meer tijd: je moet deze iconen ontwerpen en ook op vlak van development is een extra effort nodig. Maar wie zegt er nu nee tegen een betere interactie met de bezoekers van z'n website in ruil voor een beetje extra budget? 

Waarom we de hamburger dan toch zo vaak op grote schermen zien? Het zogenaamde mobile-first design, zonder aandacht te besteden aan grotere viewports. Iets wat we bij Lavagraphics niet links laten liggen. Als je het menu kan tonen, moet het zichtbaar zijn. Betere en vlottere interactie kan de surfer lang(er) op jouw website houden. En dus het verschil betekenen tussen conversie of wegklikken.

Kortom, geef ons maar een hamburger op ons bord en op ons mobieltje. Maar niet op onze desktop of laptop, please.

Niet op onze desktop of laptop, please.
Niet op onze desktop of laptop, please.
Naar overzicht
Brecht De Ruyte
Full Stack Development

Full-stack developer die websites, mailings, animaties,… in elkaar bokst. Visuele layers van schermapplicaties omzetten naar code is zijn grootste bron van geluk.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak