Heritage branding

Elk merk, elk bedrijf heeft een geschiedenis. En dus ook een verhaal, over hoe het ontstaan en gegroeid is en vanuit welke achtergrond.

‘Heritage branding’ is een eenvoudige manier om je verhaal te vertellen. Om het te vertellen op zo’n manier dat je een sterke emotionele connectie met je klanten maakt. Het verhaal achter een merk of bedrijf is één van de belangrijkste en meest duurzame concurrentievoordelen op lange termijn.

‘Heritage’ of het erfgoed van een merk heeft verschillende facetten. De waarden waar het merk voor staat. Nostalgie die mensen ervaren bij een merk. Herkomst of terroir. Geschiedenis. Of vakmanschap die het merk uitstraalt. 

Combinaties mogelijk

In periodes van recessie blijkt heritage vaak een succesvolle tactiek om klanten (weer) voor zich te winnen. De geschiedenis en tradities van een bedrijf zijn immers een bewijs van kwaliteit en betrouwbaarheid. En consumenten gaan dan net op zoek naar merken/bedrijven die vertrouwen uitstralen. 

Aandachtspunten

  • Vertel een verhaal. Iedereen kan een boerderij of oud muziekinstrument in zijn branding gebruiken. Maar een verhaal zorgt dat klanten je ook echt geloven.
  • Authenticiteit. Vertel je eigen verhaal. Fake heritage is doorzichtig. Echtheid is belangrijk.
  • Wees origineel. Zoek een verrassende invalshoek of zorg dat je eruit springt. Want je bent niet de enige die z'n heritage in de marcom mixt.

Enkele voorbeelden:

Levi's
Levi's
Guinness new logo
Guinness new logo
Adidas Stan Smith Original Sneakers
Adidas Stan Smith Original Sneakers
Maison Dandoy verwijst subtiel naar koekjes in het patroon
Maison Dandoy verwijst subtiel naar koekjes in het patroon
Naar overzicht
Chiel De Cuyper
Design & Project Management

Chiel heeft een vol decennium ervaring op de teller, die hij bij Lavagraphics verzilvert op het gebied van projectbeheer en grafisch ontwerp.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak