Hekjesdenken in online communicatie

Hashtags zijn ontstaan op Twitter. Ze werden ontwikkeld om orde in de chaos te scheppen, maar zijn ondertussen geëvolueerd tot volwaardige online communicatietool.

Hashtags worden tegenwoordig gebruikt om een buzz te creëren
Hashtags worden tegenwoordig gebruikt om een buzz te creëren

Hashtags worden tegenwoordig gebruikt om een buzz te creëren rond een merk en zo consumenten met elkaar in verbinding te brengen. Er zijn twee manieren om als merk hashtags in te zetten voor marketingdoeleinden: of je creëert zelf een hashtag of je maakt gebruik van een trending tag. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

#DIY

Zelf een hashtag creëren is makkelijk. Eentje maken dat aanslaat, is andere koek. Maar een goeie hashtag doet wonderen voor je merkbekendheid. Een tweede voordeel is dat je de eigen hashtag beter in de hand hebt en daarmee ook de content kunt sturen

Maar het internet is van iedereen en dus ook van de zuurpruimen. De aard van het beestje valt niet te veranderen: haters gonna hate. Het gevaar bestaat dus dat je hashtag tegen jou wordt gebruikt. Vermijd dus woordcombinaties die dubbelzinnigheden oproepen.

Trends zijn er om te volgen

Gebruik maken van een trending hashtag vereist een beetje voorafgaand opzoekingswerk, maar als je 'm naar de hand van je merk kunt zetten, kan je er ferm gebaat mee zijn. Ga altijd na waar de hashtag zijn oorsprong vindt en of die relevant is voor je bedrijf. Zo voorkom je dat de boze menigte je met het figuurlijke hooivork achterna komt te zitten.

Er zit meer in een hekje dan je denkt

Dat kleine hekje krijgt niet altijd de credit die het verdient. Er wordt vaak smalend over gedaan, maar hashtag power valt niet te onderschatten. Voor consumenten is het een manier om hun eigen posts een plaats te geven in de sociale mediabibliotheek, terwijl het voor een merk dan weer een kans creëert om ontdekt te worden. Die tweeledige functie maakt van de hashtag een machtig symbool dat meer is dan enkel een trend.

Tip: check jouw hashtag op tagboard

Naar overzicht
Matthias Ollevier
Design & Communication

Designer met verregaande bevoegdheden inzake branding en communicatie. Zijn voorliefde voor design en mode is nog steeds intact.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak