Een moodboard. Mood dat echt?

Moodboard. Weer zo'n modewoord. Dat zich ook weer moeilijk naar het Nederlands laat vertalen. Mood dat echt? Ja, toch wel.

Moodboard. Weer zo'n modewoord
Moodboard. Weer zo'n modewoord

Een moodboard is een collage van designreferenties. Een inspiratieplakboek. Welke sfeer, welke stijl, welke mood zoeken we. Moodboards zijn dus een soort van visuele brainstorm slash knutselpartij. Een goed moodboard is de rode draad van een designproces, een handvat voor een gans creatief team. Ook de niet-ontwerpers in het team. Het moodboard zet de toon van een ontwerpproject. Voor, tijdens en na het designproces.

1. Voor het designproces

Webpagina's, foto's, lettertypes, animaties, advertenties, kunstwerken. Alles wat past in de sfeer van het project krijgt een stek op het moodboard. En ondertussen worden de projectdoelstellingen duidelijker.

2.Tijdens het designproces

Tijdens het ontwerpen is het moodboard een wegwijzer. De ontwerper met designers block hoeft er maar een blik op te werpen en hoppa, het moodboard inspireert 'm om de weg terug te vinden. En het is ook een toetssteen. Past die landingspagina echt bij de look van het project? Ask the board. 

3. Na het designproces

Na de launch zal je product en z'n design evolueren en misschien een eigen leven gaan leiden. Weg met het moodboard dus? Nee, aanpassen dat bord. Hou het up-to-date en leg designverschuivingen vast op je moodboard. Wie weet komt het nog van pas bij andere projecten. Of kan je publiek er verder mee aan de slag.

Naar overzicht
Pieter Langeraert
Creative Partner

Creative partner/director/held en grafisch designer met spitspositie. Drukwerk-specialist par excellence.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak