Een goede online strategie stoelt op persona's

Een goed beeld krijgen van de doelgroepen, van wat hen bezig houdt, waar ze warm van worden, wat ze nodig hebben. De personificatie van je doelgroep is onmisbaar voor een goede online strategie.

Persona 'CL13NT01' wil naar Film Fest Gent
Persona 'CL13NT01' wil naar Film Fest Gent

Stem je strategie af op je doelgroep

Wil je dat je doelgroep jouw producten of diensten gaat gebruiken. Treed dan binnen in hun belevingswereld. Elke online actie die een gebruiker start heeft een aantal condities.

Bv. "Frank wil deze avond naar de Film."

Hij gaat dus eerst kijken vanuit zijn primaire wens namelijk de datum om vervolgens te verfijnen welke flim hij graag zou zien. Deze verfijning kan ook in functie van zijn gezelschap gebeuren. Zorg in dit geval dus voor een benadering vanuit de primaire wens en geef opties om naar wens te verfijnen.

Bij de Film Fest Gent case plaatsten we 4 benaderingen centraal in functie van de doelgroep:

  1. A-Z programma met uitgebreide zoekfunctie: ideaal voor de Knack focus planner, de bezoeker die weet wat hij/zij wil zien
  2. Overzicht per dag met zoekfunctie: ideaal voor de ad-hoc bezoeker die op een bepaalde dag naar de film wil om het tijdstip dat hij/zij daar tijd voor heeft.
  3. Films met gasten: Ben je een BV spotter dan kan je hier je gading vinden.
  4. Laat je leiden: Meer dan 100 films om uit te kiezen, laat je leiden door secties, parcours, lijstjes en tips. 

Plaats je doelgroep in de hoofdrol

Wanneer je een campagne concept, website, branding, of om het even welke communicatietool gaat ontwikkelen, denk vanuit je doelgroep. Het doet er niet toe wat jij leuk en mooi vindt, belangrijk is wat je doelgroep vindt.

Het verkrijgen van de juiste inzichten in doelgroepen is van cruciaal belang voor jou, je bedrijf, maar ook iedereen die namens je organisatie met deze doelgroepen in contact komt.

Laat je mensen mee de persona's in kaart brengen

Bij het creëren van persona's is het belangrjk dat je het beknopt houdt. Het zijn je medewerkers die constant in contact staan met je klanten, en dus zo je doelgroep. Laat hen mee nadenken over mogelijke persona's.

Stem af op je doelgroep, het heeft weinig zin veel aandacht te besteden aan die persona's die maar 5% marktaandeel uitmaken tenzij je doelstellingen net daar liggen uiteraard.

Door persona's in te zetten alsof ze echt bestaan inspireren ze jouw en ons team en komen er veel meer inzichten naar boven die dan weer voor concrete oplossingen kunnen zorgen.

Naar overzicht
Dries Van haver
Strategic Partner

Managing/strategic partner, projectmanager, strateeg en bewaker-met-arendsoog van uw online communicatie.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak