Een architectenbureau (re)branden, hoe begin je daaraan?

En hoe bekom je een succesvol resultaat? Lees vooral verder als je ons antwoord op deze vragen wilt weten.

Positionering & strategie zijn key
Positionering & strategie zijn key

Bij een (re)branding volgen we - net als bij een bouwproject - een traject om er een uniek verhaal en merk van te maken. Dit traject start bij Lavagraphics met de intake- en onderzoeksfase, waarin we klant en project doorgronden. Pas daarna gaat de branding in productie. De vier peilers van zo'n Lava-branding hebben we hieronder opgesomd.

Een doordachte en grondige (re)branding van een architectuurstudio resulteert in nieuwe klanten en projecten, onderscheiding ten opzichte van andere bureau's én uiteindelijk een meer rendabele studio.

Positionering & strategie zijn key

Je marktpositionering, strategie en uitstraling hebben een directe impact op de groei en ontwikkeling van je studio. De marktpositie zal mee bepalen welke projecten je aantrekt en/of binnenhaalt. Ze beïnvloedt op lange termijn ook de meerwaarde voor je klanten én je medewerkers en personeel.

In onze intake- en onderzoeksfase gaan we in nauwe samenwerking met de klant op zoek naar die marktpositie, maar ook naar doelgroep, doelstellingen, uitstraling en tone-of-voice. Op basis daarvan bepalen we de strategie.

Enkele sleutelelementen voor de positionering van je architectuurstudio:

  • Onderscheiden: Het is essentieel om je te onderscheiden van andere architectenbureau’s.
  • Belofte: Dit is de meerwaarde die je aan elk van je klanten biedt. Dit is waarom je cliënteel jou verkiest boven ander bureau’s.
  • Cultuur: De bedrijfscultuur is de ziel van je bedrijf. Het is de ethische code van je bureau. Het zorgt dat mensen zich emotioneel met je verbonden voelen.
  • Doel: Dit is de reden waarom je bedrijf bestaat. Het doel vertegenwoordigt de langetermijnvisie van je bureau.

Breng je boodschap over

De manier waarop je communiceert met je (potentiële) klanten is belangrijk. Brieven, e-mails, nieuwsberichten, blogposts, zelfs telefoongesprekken en presentaties beïnvloeden de marktpositie.

Een helder(e) communicatieplan- en strategie is een must bij een brandingtraject. Op basis van dit plan reviseren onze copywriters je communicatie.

Wat omvat zo'n plan?

  • Core brand message: Dit is de visietekst, je manifest. Het omvat waarvoor je staat. Het vormt het fundament van je verdere communicatie.
  • Headlines: Dit is je baseline, je elevator pitch (de omschrijving van je bedrijf in enkele regels) en enkele gevatte zinnen die je diensten omschrijven.
  • Tone-of-voice: De uitstraling van je communicatie. Of de manier waarop iets geschreven is: ernstig en formeel, informeel, catchy en trendy, … 

De identiteit van je architectenbureau bepalen

Wie aan branding denkt, denkt automatisch ook aan een logo. Je logo en visuele identiteit zijn immers de meest tastbare en onderscheidende elementen van je branding. 

Maar als je visuele identiteit niet in lijn ligt met je marktpositie en communicatie, kom je niet geloofwaardig over en verlies je je potentiële klanten. 

Strategie eerst, dan pas design

Enkele factoren die je visuele identiteit bepalen:

  • Merknaam: Veel architectuurbureau’s worden vernoemd naar de oprichters of zijn een samensmelting van enkele initialen. Maar dit onderscheidt je niet meteen van andere bureau’s. Daarom is een unieke naam die in lijn ligt met je verhaal (wat je doet, hoe je het doet en vooral waarom je het doet) en je marktpositie onontbeerlijk.
  • Logo: Het wapenschild van je architectenbureau. 
  • Corporate identity: De huisstijlelementen, zoals briefhoofd, visitekaartjes, enveloppes, presentatie- of dossiermappen, templates, corporate brochures, …
  • Website: Het visitekaartje bij uitstek, maar ook een servicetool. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld de voortgang van hun werf op je website volgen en meteen feedback geven.
  • Signalisatie en ruimtes: Je wagenpark, werfsignalisatie, kantoorsignalisatie en het interieur van je bureau trekken we in lijn met je branding. 
  • Brand manual: In een stijlgids leggen we alle elementen vast (logo, kleurgebruik, typografie, elementen uit de corporate identity) die toelaten om steeds uniform te communiceren.

Iedereen is een ambassadeur van je merk

Of je nu alleen werkt of samen met collega-architecten, iedereen is een ambassadeur van je merk. Ze geven vorm aan je bureau door de dingen die ze doen. De kwaliteit van hun werk straalt af op de positionering van jouw architectenstudio, zorg er dus samen met je branding-agency voor dat alles in sync is.

Enkele referenties op het gebied van architectuur:

Interesse om samen te werken, neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Naar overzicht
Chiel De Cuyper
Design & Project Management

Chiel heeft een vol decennium ervaring op de teller, die hij bij Lavagraphics verzilvert op het gebied van projectbeheer en grafisch ontwerp.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak