De overlevingskansen van een logo zonder context

U kent het scenario. Brussel, Gent of - meer recentelijk - Deinze komen in de media met een kersvers logo... dat de overlevingskansen heeft van een jong kalf temidden een troep leeuwen.

Investeren in een nieuwe branding
Investeren in een nieuwe branding

Want criticasters staan klaar om het 'onding' te verscheuren met onderbouwde commentaren als “mijn neefje van zeven doet beter” of “zonde van het belastingsgeld”,…

Los van de resultaten is het telkens verbazend dat de goegemeente, of althans het deel ervan dat de moeite neemt om zijn mening te uiten, vindt dat een logo blijkbaar niets mag kosten. Een logo dat dan naakt, zonder context of branding op het schavot geplaatst wordt, stelt inderdaad niet altijd veel voor. Enkele van de meest iconische merken kan je met één haal van een pen kopiëren. Maar zijn het daarom slechte ontwerpen?

Het is jammer dat we zelden het hele verhaal te zien krijgen

Waarom kiest een gemeente ervoor om te investeren in een nieuwe branding? Dekt het oude logo niet langer de lading? Waarom is dit belangrijk? Enzovoort. Nut en oorzaak vormen hier de echte maatstaf. Pas wanneer gemeenten dit onderbouwd toelichten en verantwoorden, kan een volksopstand vermeden worden. Als er grondig te werk werd gegaan, uiteraard.

Naar overzicht
Pieter Langeraert
Creative Partner

Creative partner/director/held en grafisch designer met spitspositie. Drukwerk-specialist par excellence.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak