De laatste stuiptrekking van Google+

Een sociaal netwerk construeren dat Zuckerberg op de knieën krijgt. Dat was de ambitie van Google toen het in juni 2011 Google+ lanceerde. Maar Google+ kwam, zag en verloor.

Google+ kwam, zag en verloor
Google+ kwam, zag en verloor

Twee jaar na de launch waren de cijfers nochtans veelbelovend. Want geef toe, 540 miljoen gebruikers is een imposante bilan. Niet verwonderlijk als je de strategie erachter kent. Want om eender welke Google-toepassing (Maps, Drive, ja zelfs YouTube) te gebruiken, moest je lid worden van Google+. Met als resultaat: veel registraties, maar bedroevend weinig échte gebruikers. Waar Facebook-gebruikers gemiddeld uren per maand op hun favoriete sociale netwerk slijten, is dat bij Google+ luttele minuten.

Een paar minuten per maand, u leest het goed. 

Dus gaat Google z’n sociale netwerk loskoppelen van al die andere (wel populaire) toepassingen. En gaat de company zelfs mensen helpen bij het beheren en verwijderen van hun ongebruikte Google+-account. En voor de die hard ‘plussers’ - zo die er zijn - blijft Google+ gewoon bestaan. Voorlopig toch.

Naar overzicht
Sam Van Wesemael
Creative Writer

Copywriter/pennenlikker van Lavagraphics. Vertaalt de input van de klant naar heldere copy en denkt mee in het creatieve proces.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak