De kracht van een goede visual

We leven in een tijdperk waar visuele communicatie koning is. Zo krijgen grote foto’s de laatste jaren meer en meer een prominentere rol op websites.

Zeer mooi allemaal, maar waar moet u nu eigenlijk op letten bij het maken of kiezen van gepaste visuals voor uw website?

Kies beelden in functie van de boodschap

Voor u de fotocamera ter hand neemt, is het belangrijk om stil te staan bij de boodschap die u wilt overbrengen. Wat zijn de waarden van uw bedrijf? Misschien liggen deze al vast, misschien ook niet.

Essentieel is om enkele sleutelwoorden te kiezen die uw bedrijf typeren (bijvoorbeeld ambachtelijke feel, vintage, ervaring, service,...). Deze waarden moeten terug te vinden zijn in de visuals die u gebruikt. Meer nog: door ze consequent te hanteren, zal uw site nog meer als een geheel aanvoelen.

Suburban bewerkt textiel op ambachtelijke wijze. Door gebruik te maken van oudere foto's creëeren we die authentieke vintage feel.
Suburban bewerkt textiel op ambachtelijke wijze. Door gebruik te maken van oudere foto's creëeren we die authentieke vintage feel.

Het belang van een goede compositie

Het is bewezen: tekst over een visual zet de boodschap kracht bij en laat een langere indruk na bij de bezoeker. Hou daar zeker rekening mee bij het selecteren of fotograferen van uw beeld en zorg ervoor dat er op de visual plaats is om een leesbare tekst te zetten. 

Door hun tekst in het beeld te plaatsen, creëert DC-D voldoende rust en leesbaarheid.
Door hun tekst in het beeld te plaatsen, creëert DC-D voldoende rust en leesbaarheid.

Zorg daarom voor ruimte in uw compositie. Dit kan door bijvoorbeeld één element in beeld te brengen tegen een onscherpe achtergrond. Of gewoon door rust in de foto te brengen. Die 'rustplaats' is perfect om uw tekst mooi leesbaar in beeld te brengen.

Vermijd stockfoto's

Ga voor authenticiteit. Anders gezegd, vermijd die nietszeggende stockfoto's. Door zelf unieke visuele content te maken, zal de bezoeker uw site niet vergeten. 

Tip: Op zoek naar een goede fotograaf? Neem eens een kijkje op de site van Lieven DirckxZoob of House of Portraits.

Lesterius liet een fotograaf verschillende fotosets maken voor hun site.
Lesterius liet een fotograaf verschillende fotosets maken voor hun site.

Maar onthou: Wees selectief in je beeldkeuze. Past het beeld bij het imago van uw bedrijf? Wilt u er tekst op plaatsen en zo ja, is daar ruimte voor?

Wie verwachtte in deze post een foolproof antwoord te krijgen op alle vragen over visuals, moeten we teleurstellen. Er is geen sluidend antwoord. De keuze voor de juiste visual is en blijft een evenwichtsoefening. Maar als u bovenstaande drie pijlers (boodschap, compositie, authenticiteit) in het achterhoofd houdt, zit u alvast op de goeie weg. 

Naar overzicht
Davy Delbeke
Interactive Designer

Interactive designer die zijn kleurdoos door swatches heeft vervangen. Ontwerpt ongeveer alles wat op een scherm thuishoort. 

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak