Crowdfunding, investeren voor en door mensen

Goeie ideeën of unieke initiatieven sterven vaak een vroege dood door een gebrek aan middelen. Maar het hoeft niet altijd zo te gaan.

Je kan kapitaal aantrekken terwijl je een merkidentiteit opbouwt
Je kan kapitaal aantrekken terwijl je een merkidentiteit opbouwt

Wat en waarom?

Dankzij crowdfunding kan je de nodige financiële support krijgen én heb je in een klap een hoop mensen die je product, idee of initiatief willen steunen en mee helpen lanceren. Crowdfunding - letterlijk funding door de crowd, financiering door je publiek - is een concept waarbij vele kleine investeerders en/of belanghebbenden bereid zijn om kleine bedragen te investeren of te doneren in projecten waarbij ze zich betrokken voelen. Het is een sociale en menselijke manier van investeren, lenen en doneren.

Tal van platformen kunnen je daarbij helpen. Kickstarter en Indiegogo zijn de bekendste speler, maar ook in de Benelux zijn er tal van platformen, al dan niet specifiek voor een bepaalde sector.

Waarom crowdfunding voor jouw project?

  • Je kan je richten tot een breed (internationaal) publiek.
  • Je kan kapitaal aantrekken terwijl je een merkidentiteit opbouwt.
  • Je krijgt waardevolle feedback op het project waarvoor je geld ophaalt.
  • Je kan van investeerders toekomstige klanten maken.
  • Je bent niet langer afhankelijk van grote investeringen. Investeerders kunnen dus minder invloed uitoefenen op je project.
  • Je kan het publieke bewustzijn van je project verhogen door het via sociale media te promoten.
  • Je gaat van massaproductie naar productie op maat.

Een aantal vormen van crowdfunding

Een geslaagd voorbeeld? 

Beeline fietsnavigatie.

Naar overzicht
Chiel De Cuyper
Design & Project Management

Chiel heeft een vol decennium ervaring op de teller, die hij bij Lavagraphics verzilvert op het gebied van projectbeheer en grafisch ontwerp.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak