Canvas: future proof adverteren op Facebook

Canvas is niet alleen de naam van een fijne tv-zender, maar sinds 3 maart ook die van een nieuwe advertentiemogelijkheid op Facebook. En iedereen kan er mee aan de slag. Maar wat is Canvas precies?

Canvas: een nieuwe advertentiemogelijkheid op Facebook
Canvas: een nieuwe advertentiemogelijkheid op Facebook

Leg Canvas onder de microscoop en je zult zien dat de kern ervan bestaat uit interactieve advertenties die het gehele scherm van je smartphone vullen. Optioneel komen daar video, tekst en animatie bij, die je dus voortaan allemaal kan combineren. Een 360°-video combineren met opgemaakte tekst, een duidelijke kop en een knop met een call-to-action? Canvas kan dat. 

En het beste komt nog: de ads laden véél sneller. 

Canvas kan namelijk rekenen op moeders (lees: Facebook) brede vleugels om zich te laten dragen. Canvas-ads duiken alleen op in je iOS- of Android-app, want ze zijn puur gemaakt voor mobiele apparaten. Gemaakt voor de toekomst, kortom.

"News Feed and a page shouldn’t just feel like a 2-D surface—it should feel like a window with something underneath it." Facebook

De eerste cijfers over Canvas zijn al binnen en liegen er niet om: 53 procent van de gebruikers die advertenties bekeken in hun news feed, bleven gemiddeld 31 seconden plakken. In marketingland meer dan reden genoeg om een feestje te bouwen. Neem hierbij wel even het zoutvat ter hand, want verandering is voor early adopters altijd een feestmaal.

En toch... Met de opkomst van mobiele apparaten en interactieve vormen als 360°-video en virtual reality zou Canvas wel eens écht de next big thing kunnen zijn. Als hij ook maar een beetje op zijn moeder lijkt, wordt dit flinke kerel. 

Naar overzicht
Matthias Ollevier
Design & Communication

Designer met verregaande bevoegdheden inzake branding en communicatie. Zijn voorliefde voor design en mode is nog steeds intact.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak