Call-to-action: weg met twijfel!

Je kent die aarzeling wel, net voor je een knop op een website aanklikt. Heb ik dit product wel nodig? Wil ik die nieuwsbrief wel krijgen? Heb ik wel tijd voor dat seminarie? Een goeie call-to-action (CTA) kan die aarzeling wegtoveren. Maar wat maakt een overtuigende CTA?

Zet geen negatieve woorden in de buurt van je call to action
Zet geen negatieve woorden in de buurt van je call to action

Gebruik een geruststellende en positieve boodschap

Gebruik woorden die aarzeling omzetten in actie. En leg uit wat iemand mag verwachten als hij of zij zich inschrijft voor je nieuwsbrief. Zet ook geen negatieve woorden in de buurt van je CTA's. Boodschappen als 'we zullen je nooit spammen' zijn niet echt geruststellend, alleen al omdat je het S-woord laat vallen. Gebruik positieve formuleringen: 'we garanderen 100% privacy', 'je informatie wordt niet gedeeld', 'binnen de 48 uur een offerte', 'we bellen je meteen op'. Ook CTA's als 'direct leverbaar', 'registratie niet nodig', 'gratis verzending vanaf 20 eur' moedigen aan om die button aan te klikken.

Zorg voor alternatieven

De webshopper die twijfelt om een product toe te voegen aan z'n shopping cart, kan nog altijd een knop 'zet op verlanglijstje' proberen. Om dan op een later tijdstip misschien toch tot aankoop over te gaan.

Werk met lijstjes, vink je troeven aan

Zet vooral de troeven in de verf. Is je product bijvoorbeeld direct leverbaar of is terugzenden gratis, vermeld dit dan vlak onder de bestelknop en zorg dat die boodschap opvalt. En als je die troeven oplijst, onthoud dan dat vinkjes beter werken dan bullets. 

Schaarste motiveert

'Laatste maat'. 'Nog een kamer beschikbaar'. 'Low on stock'. De suggestie van schaarste neemt de laatste twijfel weg en verleidt tot actie. Call-to-action dus.

Lees zeker ook deze artikels:

Naar overzicht
Dries Van haver
Strategic Partner

Managing/strategic partner, projectmanager, strateeg en bewaker-met-arendsoog van uw online communicatie.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak