Bump Festival 2017 - Een blik op morgen

Afgelopen vrijdag verzamelde het creatieve landschap dit keer in Kortrijk voor het jaarlijkse Bump Festival. Met een brede waaier aan sprekers gaande van illustrator over modeontwerpster tot cyborg was het meer dan een boeiende dag.

Bump Festival 2017
Bump Festival 2017

Een overzicht van de sprekers:

McBess

Hem kennen we voorral van zijn donkere Dave Cooper-achtige illustraties. Maar McBess is zo veel meer dan dat. Hij is (hou je vast): illustrator, animator, speelgoed-designer, producer, muzikant, regisseur en curator. Van alle markten thuis zijn, heet dat dan. Door constant nieuwe samenwerkingen aan te gaan met mensen uit andere vakgebieden verruimt hij zijn eigen kennis en groeit zo constant als designer, illustrator, animator, …

Anouk Wipprecht

Nederlandse femme fatale Anouk combineert mode met high-tech en creërt unieke stukken die interageren met de omgeving. Zo is er een ‘spinnenjurk’ die ervoor zorgt dat niemand je persoonlijke bubbel nog doorbreekt, de meer toegankelijk cocktailjurk die je letterlijk voorziet van een cocktail en eenhoorn-diadeem die moet helpen bij de diagnose van ADHD bij jonge kinderen.

Alex McLean

Deze man is verantwoordelijk voor een hele nieuwe movement binnen de rave-scene. Namelijk Algorave. Algo verwijst naar algoritme en dus het gebruik maken van een computertaal om muziek te maken. Door middel van kleine stukjes code bouwt Alex steentje per steentje en melodie op, die hij dan met simpele ingrepen als spiegelen en vertragen omzet naar een heuse rave-beat. Let’s get this party started!

Bart Van de Wiele

Als Senior Solution Consultant bij Adobe kent Bart elk programma als zijn broekzak. Hij gidste ons dan ook vlotjes door de nieuwste ontwikkelingen van de software-reus. Zo zit Adobe Felix in de pijplijn. Voor wie houdt van de look and feel van een 3D render maar zelf niet overweg kan met dergelijke software biedt Felix een databank aan met prerenders die je kunt gebruiken in je eigen projecten.

Verder was er nog Adobe Sensei, een vorm van articifiële intelligentie, die jou leert kennen naarmate je het meer gebruikt en zich daarmee ook aanpast naar je normen.

Studio Joanie Lemercier

Je hebt ze vast al eens gezien, de gebouwen waarop projectie worden afgespeeld zodat het lijkt alsof het gebouw een eigen leven leidt. Project-mapping heet zo iets, en dat kun je op gelijk welk canvas doen. Zelfs op mensen. Maar Joanie laat zich niet beperken door vaste materie of een canvas uberhaupt. Hij maakt hologram-kunst. Projectie in het ijle. Dat maakt hij mogelijk door middel van watergordijnen of door tracking camera’s die je hersenen bedotten. Eens het idee werkt in de woonkamer, zorgt zijn vrouw voor een larger than life versie op locatie.

Moon Ribas

Zonder twijfel de meest opmerkelijke persoonlijkheid van de gehele conventie. Moon definieert zichzelf als cyborg en dat valt blijkbaar onder de noemer transsoort. Mensen adapteren het beste van de dierenwereld om zichzelf te verbeteren en overschreiden daarmee de grenzen van soort.

Maar wat is een IRL-cyborg nu eigenlijk? Wel, als we Moon even als referentie mogen aannemen dan zijn het personen die zichzelf vrijwillig laten pimpen met chips en elektronica allerhande. Zo voelt mevrouw Ribas de seisomografische activiteit van de aarde in haar arm. Een ervaring die ze met ons deelde door al drummend de afgelopen 40 jaar aan aardbevingen in België te simuleren.

Josh Payton

Wat ietwat droog begon met veel data uit de financiële sector eindigde in een boeiende presentatie over hoe koele verzekeringen, coole verzekeringen kunnen worden. En dit door een goed onderbouwde User Interfase en User Experience. Illustraties zorgen voor de nodige fun en zijn bovendien budgetvriendelijker dan foto’s. Een heldere iconografie maakt het begrijpelijk voor iedereen. Alle onnodige extra’s worden verborgen voor een helder overzicht. De gebruiker kiest zelf hoe complex het wordt.

Ash Thorp

Als jij het kunt bedenken, dan kan Ash het renderen. Hij startte als graphic designer, stapte over op illustraties en wou deze uiteindelijk tot leven kunnen brengen. Zo kwam hij in de wereld van 3D renders en animatie terecht. Ondertussen heeft hij al een aantal kortfilms in eigen productie zoals Epoch.

Een visuele parel die het verhaal van David en Goliath verteld in een Science Fiction jasje. Maar ook langspeelfilm zijn voor deze 3D goeroe geen onbekende. Hij is eigenhandig verantwoordelijk voor de voertuigen en stadslandschappen in de meest recente Scarlett Johansson-fim: Ghost in the Shell

Naar overzicht
Matthias Ollevier
Design & Communication

Designer met verregaande bevoegdheden inzake branding en communicatie. Zijn voorliefde voor design en mode is nog steeds intact.