Branding: gebakken lucht of doordacht proces?

Branding, in communicatiemiddens vaak het mikpunt van spot. Het schriele neefje van advertising, met z’n hoge productiewaarden, bekende koppen en indrukwekkende budgetten. Logo’s en branding zijn nochtans even omnipresent, maar worden onderschat. Behalve door zij die zélf voor de taak staan om een naam en logo voor hun business te moeten kiezen.

Klanten zijn op zoek naar vertrouwen
Klanten zijn op zoek naar vertrouwen

Glazen wanden vol post-it’s, bebaarde hipsters met lattes, brainstormsessies in open lucht (al dan niet gebakken), met als eindresultaat een torenhoge factuur.

Iedereen kent de clichés over branding agencies. Een post-it wall hebben wij al niet, hipsters evenmin. We investeren wel in brainstorms en het visualiseren van processen. Uiteraard. De noodzaak hiervan merken we al bij het eerste contact met nieuwe klanten en prospecten. Hun eerste vragen luiden steevast ‘Hoe werkt dit?’ en ‘Hoe pakken we dit aan?’.

Klanten zijn op zoek naar vertrouwen

In het proces, in de in te schakelen partner, in hun ‘aankoop’, … Het is niet voor niets dat branding agencies zoveel aandacht schenken aan het in kaart brengen van processen. En hun werk achter de schermen delen via cases en best practices.

Voor heel wat professionals uit de sector gaat het er niet om via deze processen op ideeën te komen, maar om de klant inzicht te verschaffen in de ontwikkeling van zijn branding. Branding verbindt de inzichten van onze klant met de noden van zijn doelpubliek. De processen die daartoe leiden, zijn interessant en kunnen verrassende wendingen nemen. We vragen onze klanten dan ook erin mee te gaan. En ja, post-it’s en meetings zijn daarbij cruciaal.

Laat ons duidelijk wezen: er zijn wel degelijk branding agencies die het budget van de klant verbranden zonder iets op te leveren. Sommige grote projecten ogen episch in de casestudies, maar verliezen in realiteit alle impact. Het zijn deze verhalen die het woord branding een zure nasmaak geven. Gemaakt om een project mooier te verkopen dan het uiteindelijk is. Veel geblaat, weinig wol.

Bij Lavagraphics is elk gesprek, elke brainstorm en elke sessie onderdeel van de branding. Los van hoe die er finaal gaat uitzien. Gebeurt dit niet, dan blijft de branding steken in persoonlijke smaak, ingegeven door de stemming van de dag. De eerste vraag die u als klant dan ook best stelt, is:

‘Waarom zouden we dit doen?’

Naar overzicht
Pieter Langeraert
Creative Partner

Creative partner/director/held en grafisch designer met spitspositie. Drukwerk-specialist par excellence.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak