Bepaal zelf je waardepropositie

De reden dat klanten het ene bedrijf boven het andere verkiezen. Dat is - met een groot woord - de waardepropositie. Het is de bundel van producten en diensten die waarde creëren voor een specifiek klantsegment.

Creëer je eigen waardepropositie
Creëer je eigen waardepropositie

Om je waardepropositie te bepalen, is het belangrijk te weten op welke elementen je domineert. Die waarden kunnen kwantitatief zijn - prijs, snelheid, service,... -  of kwalitatief zoals ontwerp en klantervaring. Wanneer je weet welke elementen er bij jou uitspringen, kan je bepalen welk operationeel model je als bedrijf gebruikt.

Welk waardestrategie hanteer jij?

1. Product leadership (productinnovatie)

Superieure operaties en uitvoering. De organisatie biedt veelal een redelijke kwaliteit voor een zeer lage prijs. De focus ligt op efficiency, gestroomlijnde operaties en supply chain management. Volume is belangrijk. Veel multinationals opereren vanuit deze discipline.

2. Operational excellence (superieure operatie en uitvoering)

De focus ligt op ontwikkeling, innovatie, ontwerp, time-to-market en hoge marges in een korte periode.

3. Customer Intimacy (focus op de klant)

Uitblinken in aandacht en service voor de klant. De klant staat centraal. De organisatie past producten en diensten aan ten behoeve van individuele of bijna-individuele klanten. De focus ligt op Customer Relations Management (CRM), betrouwbaarheid en het leveren van producten en diensten op tijd én boven klantverwachtingen.

Probeer deze drie disciplines in evenwicht te houden en bepaal in welke je uitblinkt. Creëer vervolgens je eigen waardepropositie. En verwerk ze in je communicatie:

  • Benadruk de voordelen voor de klant
  • Benadruk de verschillen. Waarin ben jij anders dan je concurrenten? Wat is jouw USP?
  • Benadruk de kritische waarde, met andere woorden: wat zijn jouw cruciale koopvoordelen?
  • Benadruk de drempelwaarde. Neem dus mogelijke drempels tot aankopen weg.

De waardepropositie van Lavagraphics?

(TO) Voor organisaties en KMO’s is er (WHO) Lavagraphics, your department of communication. Wij bieden (My brand)  strategie, branding, online diensten en design voor het voeren van professionele communicatie. We willen meer zijn dan een leverancier (IS) een partner op vlak van communicatie. (Because) Partners geven elkaar vertrouwen en kennen elkaar door en door, zo kunnen we communicatie op maat bieden en werken aan een duurzaam product.

Maak voor jouw bedrijf ook eens de oefening!

Naar overzicht
Sara Roels
Production planning

Productie planner overzichtsbewaarder en procesmatig denker,… challenger van uw communicatieplan.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak