B2B zet in op branding

De B2B-markt onderging de laatste jaren enorme veranderingen waarbij de grenzen tussen de zakelijke en particuliere markt vervaagden. Binnen deze tendens genoemd blurring richten consumentenmerken hun pijlen steeds meer op de B2B-markt. B2B-merken zijn genoodzaakt om hun aanpak te veranderen en laten zich hierbij inspireren door consumentenmerken.‚Äč

Sterke branding spreekt de zakelijke koper persoonlijk aan
Sterke branding spreekt de zakelijke koper persoonlijk aan

Een sterke branding is dan ook voor B2B-merken een must als ze deze nieuwe competitie willen aangaan.

Je zou denken dat zakelijke kopers puur rationeel denken. Ze focussen meer op de onderhandeling dan op de kennis over het product en hanteren 'prijs' als dé doorslaggevende factor. 

De onderhandeling over onder andere de prijs is echter niet allesbepalend. Zakelijke kopers blijven mensen met individuele motieven, persoonlijke voorkeuren en emoties die ook in B2B-beslissingen een rol spelen. Een merk met sterke branding heeft hier een voordeel bij, want het zal de zakelijke koper sneller persoonlijk aanspreken.

Daarnaast zijn er steeds meer kleinere spelers die minder onderlegd zijn in het onderhandelen. De complexiteit en diversiteit aan goederen en diensten zijn ook toegenomen. Hierdoor kan een B2B-merk zich niet langer enkel focussen op de onderhandeling, want er is méér dan prijs alleen.

Ten slotte begeven steeds meer consumentenmerken zich op de B2B-markt, denk maar aan Albert Heijn, Nespresso … Hun naamsbekend speelt natuurlijk in hun voordeel.

Maar hoe wapent u zich als B2B-bedrijf tegen deze veranderingen?

Welke merkeigenschappen zijn interessant om op in te zetten? Op vlak van naamsbekendheid hebben bekende B2C-merken een voordeel. Uw merk uitbouwen en zo uw naamsbekendheid vergroten is dus noodzakelijk.

Consumentenmerken hebben de reputatie efficiënter te zijn, maar zijn ook hoger in prijs. De technische expertise, specialisatie en innovatie daarentegen die B2B-merken kenmerken, spelen in uw voordeel. Waarom niet het feit uitspelen dat uw producten en diensten specifiek ontworpen zijn voor zakelijk gebruik? Gecombineerd met een scherpe prijsstrategie kunt u uw marktaandeel verzekeren.

Daarnaast is perceptie een laatste factor die van belang is.

  • Hoe komt mijn merk over?
  • Welk gevoel roept het op bij klanten?

Een professioneel logo en visuele identiteit die aansluiten bij de visie en sfeer van uw bedrijf, is cruciaal. Hoe beter het totaalplaatje klopt, hoe meer uw merk mensen zal aanspreken.

Stel uzelf de volgende vragen:

  • Kennen B2B-klanten mijn merk?
  • Wat zijn relevante criteria om mijn producten te kopen?
  • Wat is de perceptie van mijn merk op de zakelijke markt?

Kan u hier meteen op antwoorden en zijn uw antwoorden positief?
Proficiat! Dan heeft u een stapje voor op B2B-merken die nog niet inzetten op branding.

Zet u als B2B-merk nog niet in op branding?

Laat deze kans dan niet liggen, want de markt ligt voor het grijpen.
Wij helpen u bij de (re)branding van uw merk.

 

Naar overzicht
Chiel De Cuyper
Design & Project Management

Chiel heeft een vol decennium ervaring op de teller, die hij bij Lavagraphics verzilvert op het gebied van projectbeheer en grafisch ontwerp.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak