App, the sequel

Een app. Een paar jaar geleden moest en zou iedereen er eentje hebben. Die storm is ondertussen gaan liggen. Bedrijven focussen nu vooral op meerwaarde bieden met hun app. Maar laten we wel wezen: de markt voor mobiele app's is aan het verzadigen. Voor elk probleem is er wel een app die soelaas biedt. Maar wat ligt er dan aan de horizon? Waar moeten we naar uitkijken? In een woord: centralisatie.

One system to rule them all

Of zoveel mogelijk dan toch. Waar er momenteel veel app's zijn die één specifiek probleem oplossen, zal de nieuwe generatie ontwikkelaars software creëeren die meerdere oplossingen biedt. Nu al zien we de eerste bedrijven die API’s van allerlei platformen bundelen in een centraal platform van services en producten.

ManagedbyQ, pionier inzake centralisatie
ManagedbyQ, pionier inzake centralisatie

Het Amerikaanse ManagedbyQ is een pionier op dit gebied. Als office manager heb je in principe genoeg aan hun mooie interface om alles te regelen: schoonmaakploeg, kantoormateriaal, verzekeringen,... ManagedbyQ zorgt voor alles. Of Metromile, die zowel je autoverzekering in orde brengt als tips geeft over veiliger rijden.

Ok, maar hoe?

Ontwikkelaars die hun kans willen wagen - en succes willen boeken - in dit segment, baseren zich best op twee pijlers: gebruiksvriendelijkheid en toegevoegde waarde.

Gebruiksvriendelijkheid

De interface zal meer dan ooit de software dragen. Wanneer je te maken krijgt met verschillende services (en dus ook verschillende data) is het niet verwonderlijk dat de focus op de gebruikerservaring moet liggen. Het is één ding om tot een verzameling systeemoplossingen te komen, maar zorgen dat alles verloopt in een vloeiende user experience is een andere zaak. Designers zullen dus een belangrijker rol gaan vervullen. Sterker nog, ze zullen onmisbaar worden.

Toegevoegde waarde

Een fijne gebruikservaring gaat verder dan een mooie visuele laag over de data en services. Deze software moet 24/7 betrouwbaar zijn. Ze moet constant evolueren en dynamisch en up-to-date zijn. Met andere woorden, een toegevoegde waarde bieden.

Metromile is het schoolvoorbeeld inzake centralisatie. Dit bedrijf stopt niet bij het regelen van je autoverzekering, maar biedt informatie over verkeersveiligheid en werkt op maat van de persoonlijke situatie van de klant.

Kortom, waar traditionele bedrijven zich bezighouden met de verkoop van producten, zullen deze bedrijven elke dag meerwaarde moeten creëeren. En dat is knap lastig. Interface is niet langer een bijproduct, maar een tool waarmee de klant beslissingen neemt. Bedrijven zullen dus - nogmaals - meer en meer prioriteit geven aan design.

We sluiten af met een kleine bedenking: wat bij een overvloed aan deze centralisatie?
Hoe lang voor de verwarring toeslaat over welke software welke service aanbiedt? Of werken we naar één centraal systeem voor deze software? Food for thought…

App, de sequel
App, de sequel
Naar overzicht
Dries Van haver
Strategic Partner

Managing/strategic partner, projectmanager, strateeg en bewaker-met-arendsoog van uw online communicatie.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak