7 tips voor goeie webcopy

Schrijven voor het web is anders dan schrijven voor print. Waarom? Omdat surfers anders lezen. Surfers scannen webteksten tot ze vinden wat ze nodig hebben. En dan zullen ze (misschien) écht beginnen lezen. En dat is toch wat u wilt?

Bron: Graphic Exchange
Bron: Graphic Exchange

Hieronder zeven vuistregels voor deugdelijke webcopy.

1. Ken uw doelgroep.

Weet wat hen boeit. Bepaal topics in functie van die doelgroep(en). 

2. Gebruik relevante en duidelijke trefwoorden.

Die zijn belangrijk voor de SEO (Search Engine Optimization), die je ranking in Google bepaalt.

3. Bedenk een goeie, catchy titel.

Hou hierbij rekening met de 5 W’s - wie, wat, waar, wanneer en waarom.

4. Stel vragen aan de surfer.

Zo spreekt u de lezer direct aan en triggert u zijn of haar nieuwsgierigheid. Ook de imperatief doet het goed op websites (ga naar, vraag aan, ontdek,…).

5. Vermijd vakjargon,

…moeilijke woorden en onbekende afkortingen. En als u er echt niet om heen kunt, verklaar ze dan meteen tussen haakjes.

6. Hou het kort, simpel en to-the-point.

Kill your darlings. Gooi tekstballast overboord. Fraaie, weids geformuleerde en literair verantwoorde volzinnen horen eigenlijk niet thuis op een website.

7. Activeer uw zinnen.

Zeg niet: ‘teksten worden bij ons door de copywriter verzorgd’ maar zeg ‘onze copywriter schrijft de teksten’. Passieve zinnen vertragen de tekst.

Naar overzicht
Sam Van Wesemael
Creative Writer

Copywriter/pennenlikker van Lavagraphics. Vertaalt de input van de klant naar heldere copy en denkt mee in het creatieve proces.

Meer over dit onderwerp?

Geïnspireerd door deze post of honger naar meer? Kom gerust eens langs.

Maak een afspraak